KeKoAI – ilmiöpohjaista oppimista
Lehtisaaren koulussa (Jyväskylä) on käynnissä Aarrejahti, jossa etsitään uuden opetussuunnitelman mukaisia tapoja oppia. Haluamme ylittää oppiainerajat, hyödyntää teknologiaa sekä tuottaa oppilaille oivalluksia, ilmaisun voimaa ja oppimisen iloa keittiökemian kautta.
KeKoAI on kolmen oppiaineen opettajan (kemian, kotitalouden ja äidinkielen) yhteistyökokeilu, jossa lähtökohtanamme on ilmiöpohjainen oppiminen, jota uudet opetussuunnitelmatkin haastavat toteuttamaan. Tavoitteenamme on kokonaisvaltainen, oivaltava oppiminen ja oppiaineiden välisten rajojen kaataminen teknologiaa hyödyntäen sekä monilukutaitoa harjoitellen. Erilaisiin tekstilajeihin tutustuminen ja niiden käyttäminen aidoissa tilanteissa on keskeistä.
Projektin idea syntyi keväällä 2015, kun kolmen opettajan voimin mietimme, miten eri oppiaineet voisivat tehdä mielekästä yhteistyötä ja miten saisimme oppilaat paremmin ymmärtämään kokonaisuuksia ja erilaisten taitojen merkitystä ja tarpeellisuutta. Kotitaloudessa ja kemiassa yhteistyötä oli viritelty jo edellisenä lukuvuonna, ja yhteiseksi teemaksi kohosi luontevasti keittiökemia. Myös äidinkielen opettaja halusi mukaan, koska oppilaat usein kokevat, että kirjoittaminen ja hyvän asiakielen käyttäminen kuuluvat vain äidinkielen tunneille.
Työskentelyalustaksi perustettiin ensimmäisessä toteutuksessa Google Gafen Classroom, johon me opettajat laitamme projektiin kuuluvat tehtävänannot ja johon oppilaat palauttavat omia töitään. Töissään ja tehtävissään oppilaat käyttävät koulun tabletteja ja omia kännyköitään. Tarkoituksena on opetella käyttämään erilaisia Googlen työkaluja, esimerkiksi Drive, Docs, Slides, Sheets, ja siirtämään näillä tehtyjä tiedostoja ja otettuja kuvia Classroomiin tai blogiin. Projektin etenemistä päivitetään omalla Blogger-sivustolla, jossa sekä oppilaat että opettajat jakavat kokemuksiaan sanoin, kuvin ja videoin. Lukuvuoden 2016 kokonaisuuden toteutimme Pedanet-alustalla, jonka käyttäminen on tutumpaa ja sujuvampaa koulussamme.
Projektin sisällöt nousevat oppiaineista. Kun kotitaloustunneilla keitetään kiisseliä tai vaivataan hiivataikinaa, niin kemian tunneilla tehdään kiisselikokeita tiheyden määrittämiseksi tai tutkitaan hiivan toimintaedellytyksiä. Äidinkielen tunneilla perehdytään näiden alojen teksteihin ja niille ominaisiin piirteisiin ja laajennetaan tutkittavan alan sanastoa, kirjoitetaan mm. ohjeita, selostuksia, kuvailuja ja blogitekstejä.
KeKoAI-suunnittelurunko 2016-2017
-
Tehtävä/ilmiö
|
Kotitalous
|
Kemia
|
Äidinkieli
|
Aikataulu
|
Tuotos
|
1. Aloitus
|
”Millainen soppa syntyy KeKoAI-aineksista?” alkukartoitus
|
vko 35
| |||
2. Perusmaut
|
Perusmaut raaka-aineissa, tunnistaminen; aistinvarainen arviointi ja raaka-aineiden kuvaaminen kännykällä tai tabletilla
(ravitsemus-suositukset)
s. 63
|
pH ja perusmakujen tunnistaminen: miltä perusmaku maistuu (hapan, makea, karvas, suolainen, umami)
s. 79
|
Ruokablogeihin tutustuminen, makua kuvailevien sanojen keksiminen (AnswerGarden), video makuaistimuksen syntymisestä, makupäiväkirjan ohje
|
vko 36
|
Makupäiväkirja
- yksilötyö
|
3. Kiisseli
|
oikeat kiisselit
kerroskiisseli
|
Kiisselikokeet
(7 erilaista), tiheys: ke DEM
seokset
|
Kemian työselostuksen kirjoittaminen, ohje vs. selostus tekstilajina, passiivin käyttö
|
vko 38
|
Työselostus pareittain
- suullinen kemian tunnilla
- kirjallinen äidinkielen tunnilla
|
4. Hiivataikina
|
Sitkon merkitys s. 116, tehdään sitkopallokoe edeltävällä kerralla ennen sämpylätaikinaa;
pullan teko vko 43, videon kuvaaminen
|
Reaktionopeus s. 96, hiivan toiminta-edellytykset,
aineen olomuodot (kaasujen laajeneminen)
|
prezi
käsitteiden määrittelyä, termien selitystä kotitaloustunnilla kuvattujen videoiden pohjalta; pohjaksi taikinan ohje oppikirjasta
|
vkot 40 – 41 ja 43
|
Prezi-sanakirja neljän ryhmissä
|
5. Suola
|
Suolataikinan tekeminen, verrataan suosituksiin
|
Sakat, suolan saostaminen, suolan liukoisuus, erotusmenetelmät
|
Vaikuttamisen keinot; vaikuttamaan pyrkivät tekstit, markkinointi, haastattelu
|
vkot 44-45
(ysien tet)
|
Kolme oljenkortta –pelillisyys: ongelma terveyteen vaikuttaminen, sydän –merkin käyttö
|
6. Leivinjauhe
|
Kuppikakku, oma välipalapitsa
s. 47
|
Endoterminen ja eksoterminen reaktio,
minigrip-työ
|
Ohje tekstilajina, imperatiivin käyttö
|
vko 46
|
Oman kuvitetun reseptin suunnittelu, toteutus ja kirjoittaminen, arviointiraatina kotiväki; sopivan sovelluksen käyttö; ryhmän yhteinen keittokirja ???
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti