sunnuntai 6. marraskuuta 2016

"Mitä minä tällä tiedolla teen?"

Parhaat oppimiskokemukset syntyvät, kun oppijan mielessä syntyy uusia kytköksiä, oivalluksia ja yhteenliittämisistä johonkin aiemmin koettuun. KeKoAi - aineyhdistelmä tarjoaa mainion pohjan tällaiselle oppimiselle. Opettajan näkökulmasta on ollut motivoivaa huomata, että oppilaat kykenevät liittämään opittua uusiin tilanteisiin.

Tällainen kokonaisuus rakentui kiisselikokeiden välityksellä. Oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa olemme hyödyntäneet kemiassa ja kotitaloudessa eOppi-sarjan kirjaa "Molekyyligastronomiaa kemian ja kotitalouteen (Tuomisto, Hopia, Aksela (toim.), eOppi Oy, 2014.)

Kiisselikokeet kemian tunnilla (2h):
- Johdattelu aiheeseen: käsitellään puhtaat aineet ja seokset
- Kiinnitetään huomio tehtävään työhön: otetaan  tarkastelun kohteeksi seoksista geeli, nyt siis kiisseli.
- Työohje on laadittu Pedanet-sivulle
- Jakaannutaan 6 ryhmään, jokainen tekee hiukan erilaisen kiisselikokeen, varioiden lämpötilaa ja tärkkelyksen lisäämisvaihetta. Työskentely tunneilla tapahtuu KeKoAi-pareissa, jotta oppimisprosessi jatkuu oppiaineissa yhteisen havainnoinnin ja tulkinnan pohjalta.
- Työn tulosten kirjaaminen palautekaavakkeeseen.
- Tutustuminen toisten ryhmien "kiisseleihin" ja omien havaintojen tekeminen
- Oman kiisselikokeen esittäminen muulle ryhmälle :


Ja lopuksi tuloksien pohdintaa yhteisesti.

Kiisselikokeiden valmistumisen aikana on hyvä aikaa liittää asia oppilaiden arkikokemuksiin. Tunnelmaa lisää mukavasti, kun mietitään maukasta kiisseliä, jota on joskus syönyt. Olipa joku jo aiemmin valmistanut itse kiisseliä. Yhteisen pohdinnan aikana kemian näkökulmaa voi vielä avata selittämällä kemiallisesti eri kiisseleiden rakennetta - syy ja seuraus ovat konkreettisesti havainnoitavissa.





Kotitalouden tunneilta kuului vielä kuukauden kuluttua kaikuja siitä, kuinka opittu asia oli oivallettu hyvin. Tietoa, miten valita oikea tärkkelys ja kuinka tärkkelys kannattaa lisätä oli sovellettu sujuvasti erilaisten kastikkeiden valmistuksessa esim. vaniljakastike tai jauhelihakastike. Kiisseli nyt syntyi kaikilta hienosti kemian tuntien jälkeisellä kotitaloustunnilla.



Äidinkielessä oppilaat tekivät kiisselikokeesta työselostuksen. Mietimme opettajat yhdessä yläkoululaisen työselostuksen rakennetta, kirjoittamisen oppilaat tekivät äidinkielen opettajan kanssa. Näin otettiin haltuu tekstimuoto, josta on hyötyä opinnoissa myöhemmin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti